آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز هشتم(آرایه ها)

سه شنبه, ۱۸ام اسفند , ۱۳۸۸ | بدون دیدگاه

سلام، همانطور که میدونید مطالب امروز در مورد آرایه هاست. اما اجازه بدین قبل از مبحث آرایه ها یک نکته کوچیک رو در ادامه جلسه قبل بگم. شما در جلسه قبل با ابزارهای حلقه (for,while,do while) آشنا شدید، اما یک مطلب دیگه اینکه ما دو نوع دستور for داریم، این دستوری که امروز میخوام توضیح بدم بسیار ساده است اما به این دلیل برای این فصل گذاشتم که شما ابتدا خوب با حلقه ها و به خصوص با دستور for آشنا بشید و بعد این for رو هم یاد بگیرین. چون مطلب جلسه پیش در مورد for بسیار کاربردی تر از دستور for امروز است.
مباحثی که در این جلسه می خوانیم:

  • دستور for…in
  • تعریف آرایه
  • ایجاد آرایه ها
  • صدا زدن آرایه
  • شیء string

بخش اول : for… in

این دستور فقط به یک منظور استفاده می شود: بدست آوردن خصوصیات و متدهای اشیاء . در جلسه چهارم که در مورد اشیاء صحبت کردیم، من فقط از هر شیء چند نمونه خصوصیت یا متد را معرفی کردم، اما یک شیء میتونه خصوصیات مختلفی داشته باشه. حالا اگه ما بخواهیم خصوصیات یک شیء را بدست بیاریم، باید چه کار کنیم؟ بله استفاده از کتاب ها یا سایت های مختلف یکی از راه های دست یابی به این اطلاعات است. اما راه دیگر استفاده از دستور for … in می باشد. یعنی می توانیم از خود جاوا اسکریپت کمک بخواهیم!

for (var x in object)
{ document.write( x ); }

توضیحات:
X: این متغیر به خصوصیات شیء اشاره دارد و تمام خصوصیات را در خود نگهداری می کند.
In : یک کلمه کلیدی است که باید نوشته شود.
object : نام شیء را به جای آن می نویسیم .
نتیجه کد زیر را ببینید. در این کد خصوصیات شیء window نمایش داده می شود و من برای اینکه خصوصیات شیء بهتر نمایش داده شود ازتگ li و ol هم استفاده کردم تا خصوصیات و متدها در یک لیست numbering (اعداد) نمایش داده شوند. همچنین به ابتدای هر سطر کلمه window. را اضافه نمودم.

document.write ("< ol >");
for (var x in window)
{
document.write ("< li >" + "window." + x );
}

بخش دوم :  تعریف آرایه

اگه بخواهیم آرایه رو تعریف کنیم، بهتره بگیم آرایه در واقع متغیری است با چندین خانه! که در هر خانه از آن می توان یک مقدار را نگهداری کرد. پس فرق آرایه ها با متغیرهای معمولی دراین است که: هر متغیر تنها میتواند یک مقدار را ذخیره کند در صورتی که هر آرایه خود به تنهایی میتواند چند مقدار را نگهداری کند.
آرایه می تواند دو، سه،چهار یا هر تعداد دیگر متغیر را ایجاد و مقدار آن را نگهداری کند. تعداد متغیرهایی که هر آرایه می تواند ذخیره کند در دست خود برنامه نویس است.

بخش سوم :  ایجاد آرایه ها

var name = new Array(3);

توضیحات:
Name: نامی که برای آرایه انتخاب می کنیم.
new Array: یک آرایه با تعداد متغیری که برای آن مشخص می کنیم را ایجاد می کند.
که در کد بالا ما یک آرایه با طول ۳ را ایجاد نمودیم.

مثال: آرایه ای با نام sentences و با طول ۳ ایجاد می کنیم که ۳ جمله را در خود نگهداری می کند.

var sentences= new Array(3);

برای مقدار دادن به آرایه باید به یکی از دو روش زیر عمل کنیم:

senteces[0]= "جمله ۱"
senteces[1]= "جمله ۲"
senteces[2]= "جمله ۳"

یا اینکه در همان ابتدا آرایه را مقداردهی کنیم.

var sentences= new Array("جمله۱"، "جمله۲"،"جمله ۳");

نکته: شماره عناصر در آرایه ها به صورت پیش فرض از صفر شروع می شود. یعنی در این روش هم باز کد جمله یک، صفر می باشد.

بخش چهارم :  صدا زدن آرایه

برای نمایش مقادیر آرایه ها می توانیم از دو دستور alert و document.write می توانیم استفاده کنیم. البته از روش های دیگری نیز می توان استفاده نمود که در انتها به یکی از آنها اشاره می کنیم.

Document.write(sentences[2]);

خوب، با دستور بالا، چیزی که ما بر روی صفحه می بینیم جمله ۲، یعنی جمله ایست که در خانه شماره ۲ آرایه نوشته ایم.

مثال: به کمک آرایه ها و تابع ها صفحه ای ایجاد می کنیم که با فشردن دکمه previwe جمله های ریخته شده در آرایه را در یک textarea به ما نمایش دهد یعنی صدا زدن آرایه ها را تمرین می کنیم این صفحه را می توانید از این قسمت ببینید
این هم از کدهای بکار رفته شده در این صفحه:

< script >
var sen=new Array(3);
sen[0]="هر وقت تردید کردی، مطمئن باش که شکست می خوری "
sen[1]=" بزرگترین رمز موفقیت، با هم بودن است "
sen[2]=" آنسوی ناکامی ها، خدایی است که داشتنش جبران همه نداشته هاست "
function calls()
{
document.form1.t1.value=sen[0]+ "\n" + "\n" +sen[1] + "\n" + "\n" +sen[2]
}
< /script >

< body >
< form name="form1" >
< textarea rows=8 cols=70 name="t1" > < /textarea > < p/ >
< input type="button" name="butt1" value="Previwe" onClick="calls()" / >
< input type="reset" name="r1" value="clean" / >
< /form >
< /body >

کدها رو توضیح ندادم چون همه قسمت های کد، مربوط به جلسات گذشته است. ولی اگر بازم در جایی اشکال داشتین حتما بپرسید

بخش پنجم : شیء string

همانطور که قول داده بودم در این جلسه هم با یکی دیگر از اشیای جاوا اسکریپت آشنا می شوید. رشته ها بخش مهمی در زبان های برنامه سازی هستند. با کمک دستور new یک شیء string جدید ایجاد می کنیم.

var str1=new String(“ittutorial”);

در جدول زیر برخی از متدها و خواص شیء string را مشاهده می کنید.

مثال: در این مثال صفحه ای ایجاد می کنیم که در آن از چند متد شیء string استفاده می شود. نتیجه

var str1=new String("This Is a Test For String Object");
document.write("bold:" +str1.bold() + "< p >");
document.write("toUpperCase:" +str1.toUpperCase() + "< p >");
document.write("toLowerCase:" +str1.toLowerCase() + "< p >");
document.write("search:" +str1.search("String") + "< p >");
document.write("slice:" +str1.slice(19,32) + "< p >");
document.write("length:" +str1.length );

توضیحات:
در ابتدا یک شیء جدید با نام str1 ایجاد کرده و به آن مقدار دادم. و در خط های بعدی از متدهای مختلف این شیء استفاده کردم.
Search: این متد رشته درخواستی ما یعنی String را جستجو کرده و محل آن در رشته را برمی گرداند.
Slice: در این متد تعیین کردم که کاراکترهای موجود در خانه ۱۹ تا ۳۲ را برگرداند.
Length: این یک خصوصیت برای شیء string می باشد، نه یک متد. که این خصوصیت طول رشته را برمی گرداند، و در اینجا رشته ما ۳۲ کاراکتری می باشد.
نکته: این خصوصیت رشته خالی را نیز در نظر می گیرد.

پستهای مرتبط :

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز اول

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز دوم

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز سوم

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز چهارم

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز پنجم

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز ششم (توابع)

آموزش جاوا اسکریپت در یازده روز – روز هفتم (حلقه های تکرار)


Be Sociable, Share!


دیدگاه خود را بنویسید