ویژگی های یک واسط کاربری در طراحی وب سایت

شنبه, ۱۵ام خرداد , ۱۳۸۹ | ۶ دیدگاه

واسط کاربری اولین و نزدیک ترین عنصر وب سایت در تعامل با کاربر می باشد زیرا  اولین حسی که کاربر از وب سایت دریافت می کند  از ظاهر آن است.ولی تنها این ظاهر نیست که واسط کاربری را شکل میدهد ، بلکه عوامل مهمتری وجود دارد.اینکه چگونه و چرا این ظاهر طراحی شده و چگونه از کاربران بازده و یا پاسخ می گیرد بخش بزرگ دیگری از واسط کاربری را تشکیل میدهد. شاید این جمله کمی نامفهوم باشد ولی حتما در انتهای مقاله به مفهوم آن پی خواهید برد.

۸ ویژگی های یک واسط کاربری(user interface):

۱٫نظم و وضوح:

این ساده ترین و اولین شرط است .شرطی که در کل زندگی رعایت می کنیم .کار باید نظم داشته  یعنی کاربر در استفاده از سایت دچار اشتباه و ابهام نشود .

به طور مثال رعایت کردن سلسله مراتب در منو ها و یا استفاده عناصر گرافیگی به کاری که شناخته شده اند مثلا پاکت نامه برای تماس استفاده میشود نه فید .

۲٫برش و تقسیم بندی

اگر عناصر زیادی در صفحه وجود داشته باشد کاربر دچار سردرگمی می شود با برش و تقسیم بندی عناصر به کاربر اجازه انتخاب راحت تر خواهیم داد و این که حتما این تقسیم بندی ها می بایست دچار یک لیبل یا تیتر باشد تا کاربر با دیدن آن سریعتر به محتوای داخل پی ببرد.

این نکته را در نظر بگیرید کاربران تنها صفحه شما را در زمان کمی اسکن می کنند( معمولا ۵ ثانیه)و شما در این زمان می بایست هدف خود را به ایشان برسانید و این نقش تیتر ها را واضح تر میکند.

۳٫انس و آشنایی :

بعضی عناصر در ذهن همه یک معنی میدهند. حتی اگر کاربر اولین بار باشد که صفحه شما را می بیند و هیچ دید قبلی برای او وجود نداشته چون به این عناصر آشنا می باشد ذهن خودشو درگیر آنها نمی کند و از زمان اسکن کردن صفحه برای عناصر جدید دیگر بهره می برد.

یعنی استفاده از عناصر آشنا در جای خودش می تواند فهم صفحه را ساده تر کند . به طور مثال استفاده از  + و  یا  <  برای منوهای که داخل آنها زیر منو وجود دارد.

۴٫پاسخدهی کاربر

این یعنی دو شرط زیر:

  • سرعت لود باید بالا باشد تا کاربر احساس کندی نکند و در وب سایت بماند
  • و حالا که کاربر در وب سایت  ماند به هدفی که ما میخواهیم هدایتش می کنیم و کاربر پس از رسیدن به   آن هدف(که می تواند RSS و یا فروش یک محصول باشد) بازدهی خودش را نشان می دهد

۵٫ثبات در طراحی

ثبات طرح بدان معنی است  که عناصر مشابه در صفحات متفاوت با هم فرقی نداشته باشند و عناصری که قبلا ساخته شده مانند منو در صفحات داخلی نیز باید به همان شکل باشد ودر همان مکان تا کاربر در صفحه جدید به عناصری که در این صفحه اضافه شدند توجه کند و از زمان اسکن صفحه برای عناصر تکراری که در صفحات گذشته سایت دیده  استفاده نکند.

۶٫زیبا شناسی

انسان زیبا پسند است و زیبایی ظاهر و واسط کاربری باعث می شود که کاربر حس خوبی داشته باشد و زمان استفاده از وب سایت لذت ببرد.

۷٫کارایی در رسیدن به هدف سایت

زمان پول است پس می بایست برای کاربر وب سایت این موضوع را مد نظر قراردهیم. منظور این است که بوسیله دکمه ها و میانبرها و منوهای سایت می بایست کاربر را به سریعترین راه ممکن به هدف برساند.

قانون ۳کلیک : کاربر حداکثر می بایست با ۳ کلیک به هدف خود برسد

۸٫بخشش و گذشت در اشتباهات احتمالی کاربر

هرکسی ممکن است اشتباه کند . بارها برای خودمان پیش آمده که فایلی رو به اشتباه حذف می کنیم آیا راه برگشتی هست؟

همیشه می بایست در مقابل اشتباهات کاربر یک گریزی قرار دهیم تا اگر خواست اشتباه خود را اصلاح کند به طور مثال در سرویس ایمیل گوگل اگر میلی را حذف نمایید گوگل امکان برگشت undo”” را به شما می دهد.

پس متوجه شدیم که واسط کاربری تنها ظاهر سایت نیست بلکه چرا و چگونگی ساخت آن وچگونگی رفتار کاربر در آن نقش قابل توجهی دارد.

پ ن : پست فوق توسط دوست بسیار خوبم بهزاد علیبیگی که قبلا چندین پست از اسان منتشر کرده بودیم نوشته شده است. امیدوارم شاهده فعالیت بیشتر ایشان در آِ تی تی باشیم و بتونیم از تجارب و تخصص ایشان استفاده بریم.

پستهای مرتبط :
روشمند نمودن جریان طراحی گرافیکی
آنچه خوبان همه دارند
۸ نکته بسیار مهم جهت افزایش تعداد مشترکان سایت
قدم به قدم تا طراح وب سایت شدن
۱۰ نکته برای آنکه وبلاگ بهتر و محبوب تری داشته باشیم
۳ اشتباه بزرگ که به کسب و کار شما لطمه خواهد زد

Be Sociable, Share!


۶ دیدگاه


  1. امیر
    ۱۵ خرداد ۱۳۸۹

    مطلب بسیار پر باری بود از استاد علیبیگی سپاسگذارم.. راستی دوستانی که به interface های وب سایت علاقه دارند میتونن کتاب designing web interfaces را مطالعه کنند یا مرا دنبال کنید در گودر:
    http://www.google.com/reader/shared/amir.aetari




  2. تارا
    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

    با تشکر از مقاله بسیار مفید استاد number one ، طراحی وب سایت و SEO جناب آقای علی بیگی .




  3. صادقی
    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

    با تشکر از مطلب. مطلب شما من را یاد یک سرویسی انداخت که توسط سایت ببینیم به عنوان یک ایده مطرح شد. بسیار ایده جالبی است و نشون می ده چطور از همین اطلاعات شما می پول درآورد. فکر کنم برای خواننده ها مفید باشه

    http://www.bebinim.com/articles/68




  4. آرش
    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

    مرسی کامران جان. خیلی دنبال همچین مطلبی می گشتم. اگه تجربیات شخصی خودت رو هم بهش اضافه کنی عالیه. می دونم حرفهای خیلی جالبی واسه گفتن داری. راستی چرا دیر به دیر آپ می کنی؟؟ همیشه تو گودر سایتت هایلایت بود ولی چند وقتیه دیر به دیر هایلایت می شه. :دی
    منتظر مقاله های آزاد کاری دیگه و دغدغه هاش هم هستیم.
    از مسائل و داستانهای تجارت الکترونیک در ایران بنویس. راهکارهای عملی و مشکلات. توی سر هممون این مسائل می چرخه ولی فکر می کنم اینجا ، جاییه که افکار سرگردان در حوزه تجارت الکترونیک رو می تونه نظم بده و نتایج جالبی داشته باشه واسه اینکه هم سایتت ظرفیتشو داره و هم اینکه خودت سعی کردی از مسائل کلیشه ای دوری کنی و چند نکته ی مثبت دیگه. واسه همین مطالبت تازست و با رقبت خونده می شه.(می دونم سرت شلوغه!)
    در کل ممنون




  5. کامران
    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹

    ممنون آرش جان حقیقت اینه به خاطر کارهای ثبت شرکت و کار جدیدی که شروع کردم سرم خیلی شلوغه اما تو فکرشم که چند نفر نویسنده استخدام کنم(البته نه هر کسی) کسانی که تجربه ئو دانش بالایی برای انتقال داشته باشن. نمیدونم حالا ببینیم چی میشه. اما امیدوارم که به زودی زود بتونم آی تی تی جدیدی رو ارائه بدم




  6. آناهیتا
    ۱۴ آذر ۱۳۸۹

    واقعاً ممنون، خیلی مطلبتون به دردم خورد.



دیدگاه خود را بنویسید