تگ canonical ناجی شما در محتواهای همسان

شنبه, ۱۴ام اسفند , ۱۳۸۹ | ۱۲ دیدگاه

تگ canonical ابزاری ضروری در جعبه ابزار بهینه سازی موتورهای جستجو است. اغلب ۳۰۱ Redirect گزینه ی بهتر در پاکسازی سایتتان از Double Content است.

چرا محتوای تکراری (Double Content) یک ایراد است

محتوای تکراری زمانی اتفاق می افتد که گوگل می فهمد به تعداد دو یا بیشتر از آن سند در وب وجود دارد. (در یک سایت یا در سراسر وب). در نتیجه، الگوریتم، اسناد تکراری را از صفحه ی اصلی ایندکس خود بیرون می اندازد چرا که مهندسین جستجو در گوگل می دانند که کاربران خواهان محتواهای یکسان در نتایج جستجو در وب نیستند (و البته گوگل نمی خواهد قدرت پردازشی خود را بر روی میلیون ها محتوای یکسان در وب به هدر بدهد آنها به اندازه ی کافی اسناد وب برای پردازش دارند).
مشکل زمانی پیش می آید که اسناد بر روی URLهای متفاوت هستند و فقط یکی از آن URLها در نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. URL انتخاب شده توسط موتورها ممکن است URL بهینه باشد و یا نباشد (از دید رتبه (Ranking)) و یا حتی URL مالک اصلی نباشد. در حالی که گوگل هیچکس خاصی را بابت آن تنبیه نکرده است، اما نتیجه آن با این حال برای مالک اصلی خوب نخواهد بود. نوعا تگ Canonical ارزش محدودی در اینجا دارد چرا که مردمانی که محتوای شما را سرقت میکنند و یا حتی بدتر از آن بفروش می رسانند ممکن است که تگ canonical را به سند وب خود ضمیمه نکنند.
اما در دست دیگر، اگر محتوای تکراری در سایت خودتان و با دستان خودتان بوجود آمده باشد، مشکل اتصالات لینکی می باشد، یعنی لینکی که به صفحه ی همسان (Duplicate Page) اشاره می کند که از نتایج جستجو بیرون انداخته شده دیگر سودی برای صفحه ی اصلی ندارد. بنابراین ارزش و وزن اتصالات لینکی تان را بین صفحات مختلف دارید پخش می کنید که موجب پخش شدن کارآئی کلی و ضربه زدن به لینکهای داخلی تان می شود. این موضوع نشان می دهد که ساختار لینکهای داخلی (Internal Link Structure) را به درستی پیاده سازی نکرده اید. این موضوع موجب توبیخ مستقیم شما (Penalty) با کاهش دادن رتبه ی شما توسط گوگل نمیشود اما شما با دستان خودتان دارید کاری میکنید که زیاد فرقی با توبیخ ندارد. تنها زمانی توبیخ شامل حال بعضی سایتها در این حالت می شود که می خواهند سیستم را عمدا به بازی بگیرند تا به اهدافشان برسند.

در مورد تگ rel=”canonical”

تگ از قاعده ی زیر پیروی میکند:


<link rel="canonical" href=http://www.example.com/url-i-want-to-appear-in-google />

این تگ به گوگل، یاهو و بینگ میگوید که این صفحه که در این تگ نوشته شده است همان صفحه ای است که من میخواهم در نتایج جستجو ظاهر شود و این تگ در صفحات تکراری دیگر قرار میگیرد تا زمانی که موتور جستجو به آن صفحات مراجعه کرد این تگ را بخواند و به صفحه ای که مد نظر شماست مراجعه کند. علاوه بر این، نکته بسیار مهم دیگر این است که این صفحه تمامی وزن لینکهای تکراری دیگر را در خود جمع میکند و بین صفحات پخش نمیکند تا شما بتوانید به طور متمرکز و قدرتمند ارزش لینکهای داخلی خود را بالا ببرید تا نهایتا نتیجه ی خوبی در صفحات گوگل پیدا کنید.
پس تا اینجای کار متوجه شدیم که برای انتخاب لینک مورد نظر از میان لینکهایی که محتوای تکراری دارند از این تگ استفاده میکنیم. به بیان دیگر از این تگ جهت پاک کردن محتواهای تکراری استفاده کنید. اگر از این تگ برای مسائلی به غیر مورد بیان شده استفاده کنید آنگاه توبیخ و کاهش رتبه سایت گریبان تان را خواهد گرفت. پس در استفاده از این تگ مراقب باشید.

مسائل محتوای همسان

کدهای تعقیب: خیلی از فناوری ها نیازمند این هستند تا شما متغیرهای پیگیری را به صفحه ی مورد نظر بیافزائید با مثال زیر موضوع واضح و روشن خواهد شد:

لینکی را در نظر بگیرید با آدرس

http://www.example.com/index.php?id=67

و آدرس دیگر بصورت :

http://www.example.com/index.php?id=97

خب هر دو به یک صفحه اشاره میکند ولی این را شما میدانید و نه یک خزنده ی جستجو که وقتی به سایتتان می رسد می بیند که دو آدرس متفاوت وجود دارد و هر دو را برایتان شاخص می زند و بانک اطلاعاتی خود می افزاید. هرچند گوگل و دیگر موتورها با استفاده از فناوریهائی این مسائل را تا حدودی تشخیص میدهند اما مسئله همین جاست که آنها تا حدودی تشخیص می دهند و در بعضی شرایط با بعضی از URLها نمیتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

URLهای ناسازگار: هر آدرسی که حتی یک متغیر به انتهای آن افزوده شود موجب میشود تا آن دو آدرس کاملا منحصر به فرد تلقی شوند مانند افزودن متغیر زبان به انتهای یک آدرس.

مسائل صفحه بندی: زمانی که چندین صفحه وجود دارد که اساسا محتواهای یکسان دارند. مثلا یک سایت فروش داریم که در آن محصولات را با رنگهای متفاوت، بر اساس قیمت و… لیست میکند خب موضوع روشن است که محتواها برابرند اما تنها در نحوه ی نمایش متفاوت هستند.

WWW یا بدون WWW: هرچند هم اکنون دیگر مانند قبل مشکل وجود ندارد. اغلب اوقات گوگل این را خوب می فهمد. اما همچنان این موضوع اتفق میافتد و سایتی با آدرس مثلا example.com و www.example.com هر دو ذخیره میشود. که موجب می شود تا نصف صفحات سایت در این یک آدرس با نسخه ی www ذخیره شود و نصف دیگر در آدرسی بدون www. این موضوع در Google Webmaster Tools قابل حل است هرچند با تگ canonical نیز برطرف میشود.
جائی که نمیتوانید ۳۰۱ Redirect استفاده کنید: با توجه به مسائل مرتبط با مشخصات سرور ممکن است که سرویس دهنده از ۳۰۱ پشتیبانی نکند که در این صورت می توانیم از canonical استفاده کنیم. البته تفاوت هائی نیز بین این دو وجود دارد که بعدها در مقالاتی مفصل تر در این زمینه بحث میکنیم.

این موضوع را در آخر متذکر می شویم که طبق گفته های گوگل برچسب canonical یک پیشنهاد به خزنده می دهد و یک اجبار نیست. این انتخاب به مالکان سایت اجازه میدهد تا نسخه ی یشنهادی خود را به گوگل ارائه کنند و گوگل این موضوع را در کنار سیگنالهای دیگری که از سایت دریافت میکند به حساب خواهد آورد.با پیاده سازی canonical این فرصت ایده آل را به سایت خود بدهید تا خود را در نتایج جستجو محک بزند و رتبه ی خوبی را کسب کند.
عید نزدیک است و بوی گرد و خاک بلند است و مردمان سرزمین در حال خانه تکانی هستند بد نیست شما هم یک خانه تکانی اساسی به URLهای خاک گرفته ی سایت خود بدهید تا بلکه سایت تان بتواند از این عید نصیبی برده باشد و نفسی تازه کرده باشد.

نویسنده: سید علیرضا حسینی

Be Sociable, Share!


۱۲ دیدگاه

  1. […] کامل در ITTutorial مرجعی برای طراحان وب سایت برچسب ها: آموزش آی تی, canonical, تگ, شما, محتواهای, ناجی, […]



  2. […] here: تگ canonical ناجی شما در محتواهای همسان No Comments Yet – be the First! پاسخ دهید برای صرف‌نظر کردن از […]




  3. saman
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    درود

    مطالب مفیدی بود

    ولی خواهشا مطالبو کوتاه تر کنید که بتونیم همشو بخونیم ( خلاصه نویسی )

    با تشکر…




  4. بهروز
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    مطلب جالب و مفیدی بود
    تشکر




  5. عليرضا
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    بسیار عالی. اصلاً اطلاعی از این تگ نداشتم. ممنونم بابت به اشتراک گذاریش. مرسی از نویسنده




  6. Goback
    ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

    گفتم باید یه راهی باشه برا این کار 😉




  7. سپیده
    ۱۸ اسفند ۱۳۸۹

    سلام
    میتونید منبع یا خودآموزی معرفی کنید برای ساخت فروشگاه اینترنتی … قصد دارم یکی بسازم




  8. سپیده
    ۲۲ اسفند ۱۳۸۹

    سلام … من یه مشکلی داشتم اما نمی دونستم در کدوم قسمت مطرحش کنم …

    این کهع من هر وقت ویژوال استدیو و اس کیوال سرور را نصب می کنم فتوشاپم میریزه به هم … کسی می تونه منو راهنمایی کنم که چطور این ها رو در پی سی ام کنار هم داشته باشم ؟




  9. محمد حسین
    ۲ فروردین ۱۳۹۰

    سلام جالب بود.




  10. سمانه
    ۱۵ فروردین ۱۳۹۰

    lمطالبتون خیلی زیباست




  11. shahrokhi
    ۱۶ فروردین ۱۳۹۰

    خیلی جدید و جالب بود … ممنون




  12. طراحی سایت
    ۱۲ فروردین ۱۳۹۱

    سال نو مبارک
    ممنون از سایت خوبتون



دیدگاه خود را بنویسید